پشت پای کپنهاگ به مرکل/دانمارک از طرح‌های اقتصادی اولاند حمایت کرد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا از طرح سرمایه گذاری و رشد اقتصادی فرانسوا اولاند در این مجموعه حمایت کرد.

خبرگزاری فارس: پشت پای کپنهاگ به مرکل/دانمارک از طرح‌های اقتصادی اولاند حمایت کرد

به گزارش  از روزنامه کپنهاگ پست، نخست وزیر دانمارک در نشست اخیر سران کشورهای اروپایی در بروکسل حمایت خود را از طرح رشد اقتصادی اروپا اعلام کرد.

هله تورنینگ اشمیت اعلام کرده است که حمایت کپنهاگ از بسته رشد اقتصادی اروپا بهترین پایان برای ریاست دانمارک بر اروپای واحد است. اشمیت تاکید کرده است که پیروزی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه می تواند منجر به تقویت دستاوردهای دوران ریاست دانمارک بر اروپای واحد شود. این اظهارات هله تورنینگ اشمیت به معنای فاصله گری علنی وی از سیاست‌های آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان است.

* شوکی سخت برای مرکل

اظهارات اخیر هله تورنینگ اشمیت در حالی صورت می گیرد که کپنهاگ در دوران ریاست خود بر اروپای واحد از اصلی ترین حامیان طرح ریاضت اقتصادی مرکل محسوب می شد. حتی دولت دانمارک اجازه برگزاری همه پرسی در خصوص پیوستن به طرح اصلاحات مالی مرکل را به شهروندان خود داد. در آن زمان نخست وزیر دانمارک تصور می کرد که زوج سارکوزی-مرکل همچنان اصلی ترین تعیین کننده معادلات اقتصادی اروپا خواهد بود.

به همین دلیل نخست وزیر دانمارک علی رغم تعلق خاطر به جبهه سوسیالیست اروپا از ابراز مخالفت با طرح اصلاحات مالی مرکل و سارکوزی خودداری کرد. حتی اشمیت یک گام نیز فراتر گذاشت و از کشورهای مختلف اروپایی خواست تا با این اصلاحات همراهی کنند.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی فرانسه شاهد استقبال سوسیال دموکراتهای دانمارک و در راس آنها هله تورنینگ اشمیت از پیروزی اولاند بودیم. از ابتدای پیروزی رئیس جمهور جدید فرانسه به خوبی پیش بینی می شد که حضور وی در قدرت منجر به گردآمدن سوسیالیست‌های اروپا حول کاخ الیزه خواهد شد. سالهاست که آنگلا مرکل هدایت عملی معادلات اقتصادی اروپا را در دست گرفته است. در حال حاضر سوسیالیست‌ها پیروزی اولاند را بهترین فرصت برای تغییر بافت سیاسی اروپا می دانند. اظهارات اخیر نخست وزیر دانمارک در خصوص حمایت از طرح های فرانسو اولاند، شوک سختی برای مرکل محسوب می شود.

این موضوع در نشست اخیر سران اروپایی در بروکسل نیز قابل مشاهده بود. در هر صورت امروز دیگر تنها اولاند در برابر مرکل قرار نگرفته است بلکه جریان چپگرای اروپا در برابر برلین صف آرایی خواهد کرد.

* دورنمای حضور چپگرایان در اروپا

شکست احتمالی مرکل در انتخابات سراسری سال 2013 میلادی و حضور سوسیال دموکرات‌ها در برلین به طور طبیعی منجر به حاکمیت چپگرایان بر دو کشور فرانسه و آلمان خواهد شد. در این صورت دیگر گروه‌های سوسیالیست یا سوسیال دموکرات اروپایی نیز فرصت حضور در عرصه سیاسی کشورهایشان را پیدا خواهند کرد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا حضور چپ گرایان می تواند نجات دهنده اقتصاد بحران زده اروپای واحد باشند؟ پاسخ این سوال منفی است.

اجرای طرح سرمایه گذاری و رشد اقتصادی نیز نمی تواند منجر به نجات منطقه یورو از بحران شود زیرا این طرح نیز مانند طرح اصلاحات مالی زمانبر است. ضمن اینکه اساسا فرصتی برای اجرای این پیمان جدید در شرایط بحرانی فعلی اروپا وجود ندارد. چپگرایان اروپا هم اکنون از لغزش و کاهش محبوبیت گروه‌های راستگرا استقبال می کنند اما خود برنامه‌ای برای اداره اروپای بحران زده ندارند.هنوز مشخص نیست مختصات و ویژگی های طرح سرمایه گذاری اقتصادی چپگرایان در منطقه یورو چیست.

به عبارت بهتر هر دو جریان راستگرا و چپگرای اروپا قدرت مقابله با بحران اقتصادی موجود را ندارند و همین مسئله می تواند بحرانهای موجود در منطقه یورو را تشدید کند. هم اکنون طرح اصلاحات اقتصادی اروپا با معضلات عدیده‌ای مواجه شده است و مقامات اروپایی هر روز بحران را به گونه ای ملموس تر حس می‌کنند. در چنین شرایطی دوری سران اروپا از آنگلا مرکل و طرح اصلاحات مالی اروپا کاملا بدیهی خواهد بود.

* کابوس یورو ادامه خواهد یافت

بدون شک هیچ یک از طرح‌های رشد اقتصادی و ریاضت مالی نمی تواند دوای درد اروپای بحران زده باشد. در صورت خروج یونان از منطقه یورو، عملا دیگر نمی توان به تدوین بسته های مالی بلند مدت برای این مجموعه پرداخت. ارائه بسته های پیشنهادی کوتاه مدت نیز نمی تواند منجر به ایجاد اصلاحات بنیادین در منطقه یورو شود. در چنین شرایطی توافق 17 عضو منطقه یورو برای ارائه راهکار مشترک برای غلبه بر بحران نیز خود معضلی اساسی خواهد بود.

از این رو سقوط راستگرایان اروپا و حضور چپگرایان رد مسند قدرت نمی‌تواند متضمن نجات منطقه یورو از بحران مالی باشد. این مسئله‌ای است که بسیاری از سران کشورهای اروپایی نسبت به آن واقف هستند. بحران یورو زیربنایی و عمیق است و جابه جایی ظاهری سیاستمداران نمی‌تواند منجر به حل این بحران شود.


May 24th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی